0037

حوزه های نظری و عملی اخلاق در هدایت و کنترل پژوهش های بیوتکنولوژی چیست؟

فاصله ها، چیزی است که مرز میان تخیل و حقیقت را تبدیل به یک عرصه ی جذاب برای انسان ها نموده است. انسان ها در ابتدا با یک تخیل و یا یک تفکر خام شروع به ایده پردازی و خلق نظریه می کنند و سپس با آزمون و خطا ، رقابت ، آزمایش های مداوم و چالش های پی در پی سعی در اثبات نظریه ی خود می نمایند و همین امر باعث ایجاد چالش های علمی و عملی می گردد. چیزی که حوزه های تخصصی علوم را دگرگون کرده است ، نظریه و عمل است. دو فرایند متفاوت که همدیگر را به چالش می کشند و زمانی که با یکدیگر همراه گردند ، توسعه و تعالی اهالی علم را به همراه دارند. در زمینه ی زیست فناوری نیز ، چالش پیش رو تئوری ها ، نظریه ها و حوزه های عملی است که اخلاق زیست فناوری برای پژوهش های این حوزه تدوین نموده است و در همین راستا می توان دو حوزه ی نظری و عملی را در زمینه ی اخلاقی از یکدیگر جدا نمود و هر کدام را مورد بررسی قرار داد.
در زمینه ی حوزه های نظری ، می توان تئوری ها را صرف نگاه مذهب ، نگاه دانشگاه و نگاه مشترک دانست و البته پژوهشگران نوع چهارمی از اخلاق تئوری را در زمینه ی پژوهش های زیست فناوری یاد می کنند که تحت عنوان نگاه سیاسی به حوزه های اخلاقی در زمینه ی پژوهش های بیوتکنولوژی می باشد.
باید گفت در نگاه صرف مذهبی ، ادیان ابراهیمی پیشتاز ارائه ی اصول اخلاقی و رعایت حقوق حیوانات و موجودات زنده و رعایت حریم این موجودات هستند و همواره در تعالیم دینی این پیامبران شاهد آن هستیم که حقوق سایر موجودات زنده مورد بحث قرار گرفته و به آنان اهمیت خاصی می دهند .این نگاه البته با توسعه و توصیف ها مختلف و ترکیب شدن آن با نظر فغهای دینی و مذهبی ،گاها دارای ابهامات و سوالات نویی در زمینه ی پژوهش های زیست فناوری می باشد . این نگاه نگاهی است که در عین احترام پژوهشگران به آن ، خصوصا پژوهشگران جهان اسلام به آن ، کمتر در پژوهش های عملی رسوخ کرده و بر نوع عملکرد آن کنترل می کند.

بیشتر بخوانید  الگوریتم های تکاملی: الگوریتم ژنتیک: قسمت اول

نگاه دانشگاه در حوره های اخلاق نظری ، تنها موجود زنده را بر اساس میزان سطح هوش ، تکامل یافتگی و میزان توسعه یافتگی اعصاب و میزان درد و اثر عوامل بر روی آن بررسی نموده و صرفا راهکارهایی را برای کوتاه شدن زمان آزمایش و کمتر کردن میزان درد کشیدن موجود در هنگام مرگش پیشنهاد می دهد ، که این نگاه به دلیل بی معنی بودن برخی اصول اخلافی در عین راحتی در اجرای پژوهش ها، کمتر جامعه ی علمی را به سمت خود برای تبعیت از اصول اخلاقی جذب نموده است.
اما چیزی که حوزه ی علمی و نظری اخلاق را برای پژوهشگران عرصه ی اخلاق و زیست فناوری جذاب نموده است ، ترکیب بین دانشگاه و مذهب است ، جایی که خطوط دانش و اصول مذهب برای دستیابی به علوم و تکنیک ها به یکدیگر پیوند می خورد و دراین راستا نشست های مشترک میان دانشمندان و متخصصان دو حوزه ی اخلاق و زیست فناوری منجر به تشکیل اصول نظری در حوزه ی اخلاق در زیست فناوری گردیده است که موجب استقبال هر دو طرف مجادله گردیده است. ترکیب بین دانشگاه و مذهب ، جایی که دانشگاه با رعایت اصول می تواند حوزه های دانش را بپیماید و از طرفی هم مذهب اصولی را بر اساس نیاز دانشگاه تدوین می نماید که ضمن رعایت اصول اخلاقی مانعی برای تحقیقات بنیادین و مورد نیاز نگردد. وهمه ی این ها مدیون ارتباطات مستقیم دانشگاه و حوزه های مذهبی بود که امروزه شاهد چاپ کتب تخصصی در زمینه ی پژوهش های تخصصی در زمینه ی اخلاق در زیست فناوری هستیم که دارای کاربرد عملیاتی برای کنترل پژوهش های آزمایشگاهی می باشد.

بیشتر بخوانید  چگونه می توان خطر ابتلا به کرونا ویروس ۱۹ را کاهش داد؟
حوزه ی اخلاق سیاسی در زیست فناوری :

این حوزه کمتر مورد بحث دانشمندان قرار گرفته و البته منتقدان سر سخت خود را نیز دارا می باشد.در این راستا دولت ها برای مقابله با تروریسم های زیستی ( بیوتروریسم ) و همچنین رقابت برای دسترسی به برخی اطلاعات تخصصی در حوزه ی زیست شناسی ، به برخی متخصصان این اجازه را می دهند که برای تقویت سیستم دفاعی کشور و شناخت علم و توسعه ی آن در زمینه های دفاعی برخی از اصول اخلاقی را در زمینه ی پژوهش های زیست فناوری در نظر نگیرند تا بتوانند با استفاده از دانش و تخصص آن ها به سیستم های دفاعی و یا تهاجمی مدرن دارای پایه ی زیستی دست پیدا کنند ، که البنه این نوع از اخلاق زیستی با رویکرد سیاسی بیشتر در مراکز پژوهشی سری و یا وابسته به دولت قابل مشاهده است و کمتر در مراکز آکادمیک و علمی عمومی گزارش گردیده است.

حوزه های عملی اخلاق در کنترل پژوهش های زیست فناوری :

اما زمانی که تمامی این تئوری ها وارد میدان عمل می شوند ، چالش های اساسی را برای پژوهشگرانی مطرح می سازند که قصد دارند یک نظریه ی علمی را وارد مرحله ی عمل نمایند.در تمامی این مراحل کمیته های اخلاقی دانشگاه ، لیسانس های مورد تایید قرار گرفته ، ناظر اخلاقی پروژه و … تمامی سدهایی هستند برای پژوهشگر که گاها برای عبور از این سد ها ، اقدام به سند سازی می نمایند.اما به واقع شاهد آن هستیم که پزوهشگران مایل به رعایت استانداد هایی هستند تا کرامت انسانی خویش و مسئولیت علمی خود را به درستی و بر اساس قوانین و دستورات الهی به مرحله ی عمل برسانند.و تمامی این ها منوط به تدوین اساس نامه ای استاندارد ، قابل استناد و بر پایه ی حقایق کارهای پژوهشی می باشد.
در حال حاضر کمیته های محلی و دانشگاهی نظارت بر اصول اخلاقی آزمایش های زیستی در حوزه ی زیست فناوری به صورت عملی بخشی از این اصول را که به صورت بین المللی پذیرفته و اجرایی می شود را مورد اجرا و الزام قرار می دهند و در همین راستا می توان شاهد توسعه ی اصول اخلاقی اجرایی در پژوهشکده های بین الملل باشیم. در حال حاضر چالش اصلی تفاوت های جزیی در برخی اصول اخلاقی در ادیان ابراهیمی ، گوناگونی مذاهب ، گوناگونی باورها در زمینه های اخلاقی است.و همین امر باعث شده است تا اصول اخلاقی به صورت عمومی مورد تدوین قرار گیرد و بیشتر اصول اجتماعی و علمی آن مد نظر قرار گیرد تا نظریه های فرقه های مختلف و در همین راستا می توانیم شاهد آن باشیم که امروزه دانش اخلاق رسوخ و نفوذ بیشتری را در آزمایشگاه ها و پژوهش های زیست فناوری می نماید و می توان در چشم انداز این علم ، بیوتکنولوژی و اخلاق را در کنار یکدیگز شاهد بود که توانسته اند چارچوب های عمومی و تخصصی را با توجه به مذهب ، حوزه ی عملیاتی و روند آزمایش مورد تدوین قرار دهند

بیشتر بخوانید  تاریخچه ای کوتاه از بررسی توالی

مرکز آموزش بیوانفورماتیک نصر

error: Content is protected !!

Select at least 2 products
to compare